BLOG
Behoud van medewerkers, het nieuwe recruitment
Steeds vaker voeren wij in loopbaancoaching gesprekken over ‘Wáár wil je werken?’ in plaats van over ‘Wát wil je doen?’ Mensen vinden hun werk vaak nog wel leuk, maar de werkomgeving staat ze tegen. Dit heeft te maken met onderwerpen als de omgang met elkaar, gezien...
The power of small wins
Wat zorgt bij medewerkers in organisaties voor een positieve innerlijke werkbeleving? Wat draagt positief bij aan werkplezier, betrokkenheid en creativiteit? Wat kunnen managers doen om een positieve werkbeleving te faciliteren? Teresa Amabile (hoogleraar Harvard...
Hoe zit het met jouw vraagvaardigheid?
‘Luistervaardigheid’. Bekijk een willekeurige lijst van competenties en vrijwel zeker komt de competentie ‘luisteren’ erin voor. Niet voor niets, want luisteren is belangrijk. Niet alleen in beroepen waarin client-, medewerker- of klantcontacten belangrijk zijn, maar...
Van gesprekscyclus naar gesprekscultuur
In veel organisaties gaat de gesprekscyclus ‘op de schop’. Een goede ontwikkeling vinden wij. De visie is gaandeweg veranderd, mensen zijn veranderd, de omgeving verandert en dit vraagt om een nieuwe manier van gespreksvoering. Met thema’s als een Leven Lang...
Een Leven Lang Ontwikkelen
Een Leven Lang Ontwikkelen is op dit moment een belangrijk thema binnen veel organisaties. Ook binnen de politiek staat dit thema hoog op de agenda. Er bestaan inmiddels vele instrumenten en beleidsvoorstellen om een Leven Lang Ontwikkelen te stimuleren en te...
Dat lastige onderwerp bespreekbaar maken
Duurzame inzetbaarheid De thema’s vitaliteit, gezondheid en duurzame inzetbaarheid staan bij veel organisaties op dit moment hoog op de agenda. Er zijn organisaties die zich oriënteren om de gesprekscyclus hierop aan te passen. De vraag die wij hierbij vaak krijgen,...
Jij wordt ervoor betaald, dus….
Onlangs sprak ik aan mijn coachtafel een zorgverlener. Hij heeft last van de verantwoordelijkheid die hij voelt om de problemen van zijn patiënten op te lossen. Zijn patiënten komen bij hem met hun problemen en ‘dus’ is hij degene die ze ervan af moet helpen. Lukt dit...
Terugkerende gesprekken
Een bila, een tweewekelijks overleg, een één-op-één of een routine….. Elke organisatie kent wel de terugkerende gesprekken tussen leidinggevende en medewerker om te horen “hoe het ervoor staat”, al dan niet volgens een vaste agenda. Regelmatig krijgen wij van...
Het effect van zelf in beweging komen
Tijdens een coachgesprek vandaag benoemde mijn gesprekspartner een mooi extra effect van zelf in beweging komen. In de afgelopen periode heeft hij zelf veel stappen gezet in zijn (loopbaan)ontwikkeling en dat bleek ook invloed te hebben op de mensen om hem heen. "Ik...
Het effect van de vraagstelling
De afgelopen week zijn er een paar coachees bij mij geweest die een mooie ervaring met mij deelden. Zij benadrukten hierin hoe fijn het is wanneer iemand vraagt naar een situatie waarin iets al wel een beetje lukte. Eén situatie ging over iemand met fysieke klachten....